● معیار انتخاب فن کویل مناسب و استاندارد چیست؟
ابعاد و اندازه بخصوص ارتفاع فن کویل و همچنین شدت صدای تولیدی دستگاه که در دورهای مختلف در حد استاندارد باشد. توان برودتی و حرارتی تحویلی در ظرفیت های هوادهی معین متناسب با سطح عبور هوای گذری از روی کویل دستگاه، تعداد لول (مجرای عبور آب) ، تامین افت فشارهای بالا و در نهایت مجهز بودن به فیلتراسیون هوا و راندمان بالا از معیارهای انتخاب فن کویل استاندارد است .

 

● در انتخاب انواع فن کویل ها چه پارامترهایی را باید ملاک قرار داد؟
بر اساس نوع کاربری داخل ساختمان و اینکه طراحی سقف کاذب چگونه است از جمله معیارهای انتخاب نوع فن کویل های می تواند باشد. اما مهمترین موضوع در انتخاب فن کویل ها حجم تامین هوا و میزان باربرداری از محیط است و نحوه تخلیه درین موجود که علاوه بر توزیع یکنواخت و متناسب هوا در داخل فضا، در برخی از انواع فن کویل ها امکان استفاده از پمپ درین وجود داشته و در نهایت تخلیه رطوبت جذب شده را میسر می سازد. شدت صدای تولیدی، ابعاد و اندازه دستگاه از سایر موارد انتخابی فن کویل ها می باشد.

 

● ضریب عملکرد(Cop) چیلرهای تراکمی اسکرو آب خنک و هوا خنک چگونه محاسبه می شوند؟
در واقع ضریب عملکرد چیلرهای تراکمی اسکرو هواخنک عبارت است از نسبت انرژی تولیدی به انرژی مصرفی که شامل مصرف برق کمپرسورهای دستگاه و فن های کندانسور می باشد . این در حالی است که بایستی در محاسبه ضریب عملکرد چیلرهای تراکمی اسکرو آب خنک علاوه بر انرژی مصرفی کمپرسورهای دستگاه، مصرف انرژی پمپ های برج خنک کننده و همچنین مصرف فن برج خنک کننده مورد محاسبه قرار گیرد .

 

● تفاوت ضریب عملکرد COP و ESEER و IPLV چیست؟
ضریب عملکرد که در چیلرهای تراکمی اسکرو آب خنک و هواخنک و اسکرال و سانتریفیوژ و جذبی مورد استفاده دارد حاصل تقسیم انرژی تولیدی به انرژی مصرفی می باشد. این در حالی است که همیشه چیلرها در تمام ظرفیت خود قرار نداشته و در نتیجه حداکثر راندمان و مصرف انرژی را نخواهند داشت. به همین دلیل از مقوله محاسبه راندمان فصلی که با مفهوم ESEER است و یا در سیستم آمریکایی که با عنوان IPLV می شناسند استفاده می شود.

 

● آیا در سیستم های VRF امکان تامین بار سرمایشی و گرمایشی به صورت توامان وجود دارد؟
در سیستم های VRF با توجه به سیکل کارکرد جداگانه ای که وجود دارد و همچنین کنترل پذیری یکپارچه بر اساس دمای رفت و برگشت مبرد و شرایط تنظیم دمای هوای محیط، امکان تامین بار گرمایشی و سرمایشی به صورت توامان در یک بازه زمانی وجود دارد که در این حالت راندمان کارکرد سیستم کمی از حالت واقعی و حداکثری خارج می گردد.

 

● در چیلرهای تراکمی نسل نوین اسکرال و اسکرو از چه نوع مبردهایی استفاده می شود؟
در نسل نوین چیلرهای تراکمی و در ظرفیت های پائین از مبردهایی مانند R-407C و یا R-410 A استفاده شده و در ظرفیت های بالاتر از R-134 a بهره گرفته می شود که همخوانی بیشتری و مناسبتی با محیط زیست داشته و اثر افزایشی بر گازهای گلخانه ای ندارند. همچنین مبردهای نسل نوین اساسا دارای توان جذب سرمایش بالاتری بوده و در نهایت راندمان کارکرد بالاتری را خواهند داشت.

 

● درچیلرهای تراکمی استفاده از مبدل های صفحه ای منطقی تر است و یا مبدل پوسته و لوله؟
اساسا در حجم ها و ظرفیت های سرمایشی پائین می توان از مبدل های صفحه ای استفاده نمود که علاوه بر کاهش ابعاد و اندازه دستگاه، سرعت پاسخ دهی و تبادل حرارت سریعتر را ممکن ساخته و بر این اساس مزایای بیشتری را برای چیلر، همچنین مصرف انرژی در چیلر میسر می سازد. سبکتر شدن دستگاه هم از جمله این مزایا است. اما در ظرفیت های سرمایشی بالاتر به دلیل وجود حجم بالایی از سیال جهت تبادل حرارت و اینکه ماند انرژی در این حجم زیاد در مدل پوسته و لوله ( Shell & Tube ) مناسب تر خواهد بود، از سوی دیگر به دلیل گرانتر شدن حد مبدل های صفحه ای در ظرفیت های رایج استفاده از مبدل های پوسته و لوله منطقی تر می باشد.

 

● ساختار و انواع مبدل های پوسته و لوله چیست و ارجحیت با کدام است؟
مبدل حرارتی پوسته ولوله از تعدادی لوله و یک پوسته بزرگ که این لوله ها را احاطه می کنند تشکیل شده است. جنس لوله ها معمولا مس و در برخی موارد با توجه به نوع کاربردی می تواند از برنج ، آلومینیوم ، استیل و غیره باشد. این مبدل ها عموما" به دو دسته کلی سنتی ( Conventional ) و مستغرق ( Flooded ) تقسیم می شوند که در نوع اول آب داخل پوسته و مبرد داخل لوله ها جریان یافته و با هم تبادل انرژی می کنند. در نوع دوم آب داخل لوله ها و مبرد داخل پوسته جریان دارد. علیرغم گرانتر بودن مبدل های مستغرق، راندمان این مبدل ها بطور متوسط 15 درصد بالاتر از انواع سنتی آن بوده و عوارض خوردگی در آنها نیز به سمت صفر میل می نماید. با استفاده از مبدل های مستغرق وزن مبرد شارژ شده در مدار تبرید به شدت کاهش یافته و به این دلیل هزینه های تعمیر و نگهداری کمتری را در تعویض و یا شارژ گاز به بهره بردار تحمیل می نماید.

 

● درچه مواقعی از چیلرهای تراکمی اسکرو یکپارچه و چه مواقعی از ریموت کندانسور استفاده می گردد؟
در مکان هایی که امکان استفاده از چیلرهای تراکمی اسکرو یا اسکرال یکپارچه نیست، با توجه به نوع سازه طراحی شده و وزن قابل تحمل در ساختمان و یا مواردی که مربوط به ایمنی و استانداردهای HSE می باشد، استفاده از سیستم ریموت کندانسور قابل توجیه می گردد. بر این اساس سازه تنها می تواند بر اساس تحمل وزن کندانسورها ساخته شود. در این نوع چیلرها اساسا به دلیل طول لوله کشی مسی زیاد و تلفات حرارتی که در طول مسیر اتفاق می افتد، راندمان چیلر کمتر از مدل یکپارچه می باشد.

 

● چیلرهای سانتریفیوژ درچه تناژهایی و با چه ضرایب عملکردی طراحی می شوند؟
اصولا چیلرهای تراکمی اسکرو تا ظرفیت 500 تن تبرید ساخته شده و ساخت چیلرهای اسکرو با ظرفیت های بالاتر از از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نمی باشد. چیلرهای تراکمی سانتریفیوژ در ظرفیت های بالا از نظر اقتصادی و فنی مناسب تر می باشند. چیلرهای سانتریفیوژ در ظرفیت های سرمایشی بالای 200 تن برودت طراحی شده و به دلیل نوع عملکرد و شرایط طراحی کمپرسورها دارای ضرایب عملکردی بالا مانند 7 یا 8 می باشند.

 

 5899 8887 - 021 ( با ظرفیت سه خط )

 واتساپ : 09347691501

 نمابر : 88679328 021

دفتر تهران: خیابان جـردن (نلسـون ماندلا)، نبش والی نژاد، پلاک 1 برج افـرا، طبقه دهم، واحد 1061

 دفترکیش: مجتمع فنی بازار هرمز، طبقه همکف، لاینb ، شماره n10