کولر گازی یا اسپلیت یونیت در سالهای اخیر جایگاه ویژه ای در صنعت ساختمان پیدا کرده و بدلیل ملاحظاتی که در کیفیت ، ایمنی ، میزان سرمایش و برق مصرفی این دستگاه وجود دارد ، یکی از مهم ترین موضوعات قابل بحث در بین سازندگان و بهره برداران ساختمان می باشد . کولر گازی سالهای متمادی در کنار شما بوده و نقش مهمی در تامین آسایش شما خواهند داشت. از این رو شاخص های بسیار مهمی در انتخاب کولرهای گازی وجود دارد که در اینجا به مهمترین آنها اشاره می شود : 

 

شاخصه های اصلی در انتخاب کولر گازی به شرح زیر است:

 

1- برچسب استاندارد:

  خریداران محترم قبل از انتخاب و خرید کولرهای گازی، با اجتناب از تاثیر تبلیغات رایج و توجه به برند و شرکت فروشنده بایستی به علامت استاندارد روی کولرها توجه نمایند. علامت استاندارد با توجه به طی مراحل مربوطه در پروسه ساخت محصول و صرفا" در کارخانه سازنده اخذ گردیده و روی محصول به نحو مشخص درج می گردد. در مورد اسپلیت یونیت ها علامت استاندارد بایستی در پلاک مشخصات دستگاه، روی یونیت داخلی و یونیت خارجی (هر دو) درج شده باشد . متاسفانه بدلیل کمبودهایی که در زمینه ورود کالای استاندارد وجود دارد عمده کولرهای رایج در بازار فاقد کیفیت و استاندارد هستند. بدیهی است عدم درج نشان استاندارد روی کالا در کارخانه مبدا ، نشانه عدم کیفیت لازم برای کسب علامت استاندارد در کارخانه مبدا می باشد لذا الصاق گواهی استاندارد در هنگام واردات یا فروش کالا و توسط هر مرجع ثانی فاقد ارزش لازم برای اثبات کیفیت کالا می باشد .

  توجه به این نکته حایز اهمیت است که انواع گواهینامه های ایزو نشانه کیفیت کالا نیستند. گواهی های استاندارد که خارج از کارخانه مبدا اخذ شده، همچنین برچسب های استانداردی که ممکن است بعضا" روی کارتن دستگاهها یا کاتالوگهای تبلیغاتی دیده شود فاقد اعتبار می باشند . علامت استاندارد بایستی بصورت چاپی و در متن پلاک مشخصات درج گردیده باشد. استاندارد مرسوم در این زمینه CE بوده که استاندارد اروپا می باشد . کولرها در صورت داشتن بیش از یک نشان استاندارد از کیفیت بالاتری برخوردارند . متاسفانه عمده اسپلیت ها به منظور کاهش قیمت تمام شده بر اساس کیفیت سفارشی شرکتهای وارد کننده ساخته شده و فاقد کیفیت لازم می باشند. بدیهی است انتخاب کولرهای فاقد نشان استاندارد اتلاف سرمایه های ملی محسوب گردیده و بهره برداران را در دام مشکلات پیش بینی نشده از این ناحیه قرار خواهد داد.

 

2- برچسب انرژی:

  بر چسب انرژی مهمترین شاخص برای مقایسه میزان بازدهی کولرهای گازی و مصرف برق آنها می باشد . با توجه به حذف یارانه ها از حاملهای انرژی و افزایش تعرفه های برق مصرفی ، اهمیت توجه به برچسب های انرژی مضاعف می شود. کولرهای گازی از نظر بازدهی و مصرف انرژی در کلاس های انرژی  A الی G طبقه بندی شده اند . کلاس A بالاترین کلاس انرژی بوده ، کاراترین و کم مصرف ترین کولر گازی را مشخص می نماید. این کارایی به ترتیب تا کلاس G کم شده و مصرف برق نیز بیشتر می شود. در هنگام خرید کولر های گازی توجه فرمایید که دارای بالاترین درجه کارآیی و بازدهی باشند .

  در صورتی که از یک کولر گازی با کلاس انرژی G به جای کولری با کلاس انرژی  A  استفاده شود بیش از 40% در میزان برق مصرفی افزایش خواهیم داشت .در صورتی که از یک کولر با کلاس انرژی D به جای کلاس انرژی A  استفاده شود انرژی الکتریکی تلف شده 25% خواهد شد. مصرف کنندگان بایستی مطلع باشند که استفاده از کولرهای با کلاس انرژی پایین یعنی پرداخت مداوم هزینه های برق مصرفی اضافی است . جدول زیر میزان برق اضافی مصرفی را در هر یک از کلاس های انرژی نسبت به کلاس  A  را نشان می دهد :

 

  توجه: ما به تفاوت هزینه برق پرداختی با توجه به تصاعدی بودن تعرفه های برق ، به مراتب از مقادیر جدول فوق بیشتراست .


3-انتخاب ظرفیت:

  یکی از مهمترین نکات در هنگام خرید کولرهای گازی انتخاب صحیح ظرفیت کولر می باشد . ظرفیت برودتی کولرها باید متناسب با کاربری فضا ، نوع دیوارها و سقف ، میزان سطح و جهت پنجره ها و وسعت فضای مورد نظر انتخاب شود . خرید و نصب کولرهای با ظرفیت بیش از نیاز بغیر از پرداخت وجه اضافی اولیه و حجم سرمایش و باد آزاردهنده ، می تواند باعث افزایش بی مورد برق مصرفی شده و در بسیاری مواقع با صدمه به شبکه برقرسانی و یا عبور از ظرفیت فیوز و کنتور برق ساختمان ، باعث خطر آتش سوزی و سلب آسایش بهره بردار گردد. نصب کولر با ظرفیت کمتر نیز باعث عدم آسایش ، استهلاک سریع و اتلاف سرمایه شما خواهد شد .

 

4-قابلیت های فنی:

  در انتها وجود قابلیت های فنی بالاتر در کولر انتخابی، نظیر (نویز) صدای کمتر در زمان کارکرد (که معمولا به آن توجه نمی شود) و شرایط بهتر در ارایه گارانتی و دیگر مزایای جنبی که باعث افزایش سطح آسایش و امنیت بهره بردار می شود از گزینه های تاثیر گذار در انتخاب کولر گازی می باشد که خریداران باید به آن توجه کنند.

 

5- ایمنی و حفاظت:

  قبل از نصب و راه اندازی کولرها از صحت مدارات برقی تغذیه آنها اطمینان حاصل نمایید . هر کولر بایستی دارای مدار تغذیه و کلید محافظت مستقل باشد. سایز کابل و کلید تغذیه نیز بایستی متناسب با ظرفیت دستگاه و طول مسیر مربوطه بوده و کلیه اتصالات الکتریکی در مدار تغذیه نیز بایستی بصورتی مطمئن صورت گرفته باشد.

 

 5899 8887 - 021 ( با ظرفیت سه خط )

 واتساپ : 09347691501

 نمابر : 88679328 021

دفتر تهران: خیابان جـردن (نلسـون ماندلا)، نبش والی نژاد، پلاک 1 برج افـرا، طبقه دهم، واحد 1061

 دفترکیش: مجتمع فنی بازار هرمز، طبقه همکف، لاینb ، شماره n10