این روزها افزایش دمای زمین به یک معضل جهانی بدل شده و این الزام را برای مسئولان کشورهای مختلف جهان ایجاد کرده تا چاره ای در این خصوص بیاندیشید . مسئله افزایش دما در زندگی روزمره مردم تاثیر گذار بوده و مشکلاتی را برای آنان بوجود می آورد .
راهکار مرسوم در همه دنیا استفاده از تجهیزاتی همچون کولر و سیستمهای تهویه مطبوع است . اما همانطور که می دانید این تجهیزات خنک کننده هزینه های قابل توجهی را بر دوش خانوار تحمیل می کنند .

 


به تازگی ترفندهای علمی در اختیار عموم قرار گرفته است که با استفاده از آن ها می توان تابستان را با کمترین استفاده از کولر سپری کرد. امیدواریم این راهکارها در روز های گرم تابستان به کارتان بیایند .


1- از محلول های نرم کننده لباس خودداری کنید
محققان هندی می گویند : مواد نرم کننده بین نافذ بین منافذ و لایه های پارچه قرار گرفته و با انسداد آنها مانع هوارسانی به بدن می شوند ، چنین امری در افزایش دمای بدن ، بالاخص نواحی زیر بغل بسیار موثر است .


2- پنجره ها را کاملا با پرده بپوشانید
پنجره های بدون پرده به راحتی نور خورشید را به داخل خانه هدایت می کنند . تحقیقات نشان می دهد پرده می تواند تا 45 درصد حرارت ناشی از نور خورشید را جذب کرده و در تعدیل دما موثر واقع شود .
3- از ترفند " کاسه یخ " استفاده کنید
تقریبا نحوه کار تمامی دستگاههای خنک کننده به این صورت است که ابتدا جریان هوا از محیط های سرد عبور کرده و سپس هوای خنک به درون ساختمان منتقل می شود . حال ، می توانید با الهام گرفتن از این موضوع ، یک کاسه یخ در کنار خود ( مثلا بر روی میز کار ) قرار دهید و به طور رایگان خنک شوید .

4- پاها و گونه های خود را خنک کنید
گونه و کف پاها پر از رگ های خونی است که هنگام کاهش دما منقبض نمی شوند . با ماساژ یخ یا پارچه ای نمدار بر روی این نواحی می توان دمای بدن را کاهش داد . محققان دانشگاه استنفورد بر این باورند ، ماساژ کف پا و گونه ها با اشیا خنک 50 درصد موثرتر از ماساژ زیر بغل و گردن است .

5- رنگ دیوارها را تغییر دهید
تحقیقی نشان می دهد افراد در اتاق های دارای دیوارهای آبی نسبت به اتاق هایی که دیوارشان با رنگ گرم مزین شده باشند ، کمتر احساس گرما می کنند . بر اساس نتایج این تحقیق رنگ محیط در احساس خنکی موثر است به طوری که رنگ های دارای تون آبی آرامش بخش تر و رنگ هایی با فام قرمز از لحاظ زیست شناختی تحریک کننده تر محسوب می شوند .

6- آب فراوان بنوشید
محققان دانشگاه کارولینای شمالی می گویند : کم آبی بدن حتی در حدود کم باعث می شود توانایی بدن در تعدیل دما تحت تاثیر قرارگیرد . از جمله علایم کم آبی بدن می توان به تغییر رنگ ادرار اشاره کرد . هر چه رنگ ادرار تیره تر باشد نشان دهنده آن است که بدن به آب بیشتری نیاز دارد .

7- لامپ های خانه را عوض کنید
لامپ های رشته ای قیمت پایین تری دارند ، اما 90 درصد انرژی مصرفی شان را به گرما تبدیل می کنند . صرف نظر از برق بیشتری که این لامپ ها نسبت به لامپ های فلورسنت مصرف می کنند ، آنها را می توان یکی از مهمترین عوامل افزایش حرارت محیط خانه دانست .

 

 5899 8887 - 021 ( با ظرفیت سه خط )

 واتساپ : 09347691501

 نمابر : 88679328 021

دفتر تهران: خیابان جـردن (نلسـون ماندلا)، نبش والی نژاد، پلاک 1 برج افـرا، طبقه دهم، واحد 1061

 دفترکیش: مجتمع فنی بازار هرمز، طبقه همکف، لاینb ، شماره n10