بعد از انقلاب صنعتی بشر با سرعت زیادی رو به توسعه صنعتی گام برداشت و این توسعه باعث تخریب جبران ناپذیر طبیعت و محیط زیست گردید. استفاده از سوخت های فسیلی و افزایش دمای زمین با ایجاد تغییرات زیست محیطی مخرب بشر را به لزوم توسعه پایدار متعهد ساخت. این جنبش در قالب معاهدات بین المللی دولت ها را ملزم نمود تا با برنامه ریزی در جهت توسعه پایدار بعنوان تنها راه بقای نوع بشر گام بردارند. یکی از الزامات توسعه پایدار صرفه جویی در مصرف انرژی است. با بالا رفتن قیمت حامل های انرژی در سالهای اخیر ، صرفه جویی در مصرف انرژی در کشور ما نیز اهمیت ویژه ای یافته است. در این مبحث راههای ساده ای برای کاهش مصرف برق در تابستان مورد بررسی قرار می گیرد.


1 ـ بزرگترین عامل گرم شدن اتاقها معمولاً آفتاب است. این گرما به سرعت از راه شیشه و پنجره ها و به آهستگی از طریق دیوارهای خارجی و سقف به فضا تحمیل می شود. با استفاده ازراهکارهای ذیل می توان مقدار گرمایش تحمیلی را کاهش داد.
 • استفاده از پرده یا کرکره داخلی با رنگهای روشن
 • ساخت سایبان برای پنجره ها یا ایجاد فضای سبز در مجاور پنجره ها و دیوارهای خارجی به نحوی که حایل تابش آفتاب باشد .
 • استفاده از پنجره های پی وی سی دوجداره و شیشه های رفلکس  .
 • عایقکاری سقف ودیوارهای خارجی که اخیرا" درساخت وسازها مورد توجه قرارگرفته است.


2ـ دومین منبع بزرگ بار گرمایی فضا ها معمولاً اجاق های آشپزی و وسایل الکتریکی از قبیل تلویزیون ها، رایانه ها، مانیتورها،  چراغهای روشنایی و... می باشند . یک راه کاهش از این بار، خاموش کردن آنها در مواقع بیکاری است. راه دیگر این است که برای روشنایی به جای لامپهای التهابی از لامپهای کم مصرف که اتلاف گرمای کمتری دارند استفاده شوند.

 

 3ـ باز بودن در ها و  پنجره ها باعث می شودکه بخش عمده ای از توان کولر گازی صرف خنک کردن بیهوده هوای گرم ورودی شود که این سبب افزایش مدت کار کمپرسور و فرسودگی زود هنگام آن شده و اتاق هم به نحو مطلوب خنک نمی شود. برای جلوگیری از خروج سرما ، اطراف پنجره ها و در ها را با نوارهای درز گیری به دقت عایق بندی کنید.

 

4- اگر درهای داخلی هم باز باشند کولر به جای خنک کردن فقط یک فضا در واقع باید چندین فضا را خنک نماید. برای صرفه جویی درب فضا های بدون تردد را مسدود نمایید. سیستم تهویه را فقط در فضاهای مورد استفاده فعال نموده ، کانال فضاهای مجاور را   مسدود و کولرهای روشن در فضاهای بدون تردد را خاموش نمایید .

 

5ـ سرد کردن اتاق بیش از حد لزوم، ضمن اینکه از نظر بهداشتی صحیح نیست موجب افزایش مصرف برق و فرسایش بیهوده دستگاه می شود. درجه حرارت مورد نیاز برای ایجاد آسایش برای افراد  مختلف تا حدی متفاوت بوده ولی بهترین درجه حرارت برای فضاهای داخلی در تابستان بین 22 تا 24 درجه سانتیگراد است . تنظیم متناسب درجه ترموستات کولر  باعث کاهش چشمگیر مصرف برق  خواهد شد.

 

6- هنگام ترک ساختمان کولر ها را خاموش نمایید . در صورت نیاز به روشن ماندن کولر ، می توانید درجه ترموستات را بالاتر برده یا آن  را در وضعیت رطوبت گیر قرار دهید . در این حالت فضای شما از نظر دما و رطوبت در وضعیت تعادل قرار گرفته و از  مصرف بی مورد برق جلوگیری بعمل خواهد آمد.

 

7- پوشیدن لباسهای سبک و روشن امکان گردش هوا بر روی پوست بدن را فراهم کرده و احساس خنکی ناشی از تعریق، نیاز به سرمایش بیشتر را کاهش میدهد.

 

8- در فصول خنک با باز کردن پنجره ها از هوای طبیعی  استفاده نموده و در صورت نیاز به بستن پنجره ها می توانید با انتخاب  وضعیت فقط بادزن ( فن ) ، تهویه قابل توجهی در فضا بوجود آورده و هزینه برق مصرفی را کاهش دهید.

 

9- فیلتر های گردگیر  یونیت داخلی را بطور مرتب تمیز کرده و مجددا" در محل  خود قرار دهید . این عمل باعث استفاده کامل از ظرفیت برودتی دستگاه شده و تاثیر چشمگیری  در مصرف برق دارد.

 

10- یونیت خارجی را در فواصل زمانی منظم با آب شستشو داده و از باز شدن شیارهای کندانسورآن از هر گونه گرد و غبار و اجسام خارجی مطمئن شوید . این عمل بازده کارکولر را بالا برده و مصرف برق را کاهش میدهد.

 

11- ایجاد سایه بان برای یونیت خارجی نیز باعث جلوگیری از اتلاف میزان قابل توجهی از انرژی مصرفی خواهد شد.

 5899 8887 - 021 ( با ظرفیت سه خط )

 واتساپ : 09347691501

 نمابر : 88679328 021

دفتر تهران: خیابان جـردن (نلسـون ماندلا)، نبش والی نژاد، پلاک 1 برج افـرا، طبقه دهم، واحد 1061

 دفترکیش: مجتمع فنی بازار هرمز، طبقه همکف، لاینb ، شماره n10